Ako sa zapájalo PJ SOUND STUDIO!
Technik PJ SOUND STUDIA- Peter Sanchez:
Bio:
Ako gitarista inklinoval k elektrónkovému zvuku, lebo aj Ritchie Blackmore hral cez elektrónky. Krásnou zhodou okolností ho v škole vyučovali dvaja páni vychovaní v hlbokej elektrónkovej ére a tak nebol problém získať nadštandard vedomostí v tejto, na červeno svietiacej oblasti......celý životopis prinesieme o niekoľko dní.
Zadanie:
Majiteľ a zvukový inžinier postavili zadanie hlavne na báze zefektívnenia práce technického personálu a na báze vytvorenia podstatného zvýšenia komfortu a pohody umelcov, ktorí v štúdiu budú zaznamenávať svoje diela. Ďalšia vstupná požiadavka smerovala k maximálnemu možnému využitiu techniky, ktorá je k dispozícii, spolu s požiadavkou jej user friendly obsluhy.
Systém filozofia – projekt:
Od začiatku tvorby projektu zapojenia bolo jasné, že je nutné vytvoriť prehľadný a na obsluhu nenáročný systém. Preto sme zvolili technológiu multipatchbaya, ktorý je umiestnený v bezprostrednom dosahu zvukového inžiniera.
Na tento prepojovací prvok sme plánovali priviesť všetky audio cesty z celého štúdia.
Zo strany Record Room a Record kóje sú to všetky ( 28+2 ) Mikrofónne vstupy, monitorovacie cesty ( 2+2 ) a repro linky pre pripojenie gitarových, resp. basgitarových reproboxov z Réžie, kde má zvukár poruke umiestnenú hlavu – zosilňovač gitarového, alebo basgitarového aparátu. Takto je možné reprobox dostatočne vybudiť v record room, pričom gitarista, alebo basgitarista nemusí „trpieť“ nadmerný hluk, lebo sedí v réžii a počuje sa zo štúdiovým monitorov. Tento spôsob nahrávania okrem akustickej pohody umelcov umožňuje presnejšie nastavenie mikrofónov, ktoré snímajú reprobox, nakoľko v réžii už počujeme z monitorov zvuk tak, ako bude zosnímaný.
Ďalej sú pripojené oba mixpulty – všetky vstupy, výstupy, efektové cesty, podskupiny a master.
Samostatné poschodie sme obsadili vstupmi a výstupmi A/D prevodníka
Celá jedna sekcia je venovaná Outboardom a posledná sekcia sú kotúčové magnetofóny spolu s monitorovacími cestami.
Riziká realizácia – eliminácia:
Najväčším rizikom v porovnateľných projektoch je rušenie vonkajšími signálmi. Preto sme z projektu elektrického zapojenia hudobno-produkčného ateliéru vylúčili všetky impulzné zdroje, dôsledne sme oddelili na NN prípojke audio časť od ostaných zariadení a u všetkých audio prepojení sme dbali na spôsob pripojenia tienení a zemniacich častí.
Realizácia – technické informácie:
V Record room sme umiestnili skriňu s konektormi pre pripojenie jednotlivých mikrofónov, monitorovacích výstupov a gitarových reproboxov. Zároveň sú v miestnosti pripojené phono zosilňovače a slúchadlá. Okrem toho je možné pripojiť aj prípadné monitorovacie reproboxy.
V Réžii sú na jednej strane umiestnené mixpulty Dynamix a AMEK Angela. V priestore medzi pultami je monitor počítača, klávesnica, myš a ovládač monitoringu. Pod strednou časťou stola je multipatchbay.
Vpravo od hlavného stola sú zdroje mixpultov a master tape Studer A80, naľavo od stola je 8 stopý tape Studer A80.
Na protiľahlej stene je record kója s možnosťou zapojenia dvoch mikrofónov. Samozrejmosťou je slúchadlový zosilňovač pre speváka – spevákov.
Vedľa kóje sú uložené rackové skrine. Použitím viacerých rackových skríň je možné ich rozdeliť na preampovú, dynamickú, equalizačnú a efektovú. Ostatné zariadenia sú v poslednej zo skríň.
Praktické skúsenosti – pozitíva / negatíva:
Po prvých hodinách používania systému sa ukázalo, že hlavný cieľ – user friendly obsluhu sa podarilo bezo zbytku splniť. Ďalším pozitívom je podstatné zrýchlenie práce zvukového majstra. Okrem toho sa ukázalo, že práca v takto vytvorenom priestore, spolu s novým systémom obsluhy minimalizuje únavu všetkých, kto sa nahrávacieho procesu zúčastňujú, čoho výsledkom bude kvalitnejšie spracované hudobné dielo.
Na veľké prekvapenie sme nezaznamenali žiadne rušivé zvuky ani v jednom z možných zapojení komponentov.
V tejto chvíli musíme konštatovať, že je nutné dopracovať ešte niekoľko akustikých úprav v réžii, čo sme však predpokladali a finálne úpravy sme aj tak plánovali robiť až po spustení funkčného systému z pohľadu jeho elektrického zapojenia.
Peter Sanchez
diskusia(2)
19.03.2024 - Vlčie maky- Goralské piesne, Po albume Vlčie maky - Podpoľanie a Horehronie prichádza tretí štúdiový album hudobného zoskupenia Vlčie maky - Goralské piesne. Vokálne aranžmá sú postavené na kontraste soulových a folklórnych vokálov.
14.11.2023 - Jana Kozáková a Mukatado - Krajina, Jana Kozáková a skupina Mukatado oslavujú 22 rokov na scéne vydaním nového albumu Krajina
11.09.2023 - CD Schody- Nejasné príbehy, Nejasné príbehy je hudobná jazda, ktorá vo vás zanechá dojatie
27.03.2023 - Jazzové CD Spolu - Jakub Tököly a Peter Kollárik, CD je významné aj z hľadiska autorskej výpovede, keďže pre tento projekt zložili 7 kompozícií a každá skladba je venovaná špecifickej časti ich života.
06.09.2021 - Príbehy jazzu vol. 3- Začiatky moderného jazzu, Jedná sa o autorský projekt Martina Uhereka, ktorý už od svojho vzniku prostredníctvom hudby kombinovanej s hovoreným slovom približuje jazz a jeho krásy širokej verejnosti.
06.09.2021 - Vlčie maky - Horehronie, VLČIE MAKY – HOREHRONIE spojenie nášho krásneho folklóru a netradičných jazzových aramnžmá. Na albume nájdete aj exkluzívnych hostí - Dana Bártu a Petra Adamova.
22.03.2021 - Duo Piacere, CD hudobného skladateľ Pavla Kratochvíla a speváčky Dagmar Vývlekovej...
21.10.2019 - Vlčie maky - Podpoľanie, Hudobná skupina spája náš krásny folklór v jedinečných jazzových úpravách, kde sa im za pomoci dramaturgov podarili zozbierať známe aj menej známe ľudové piesne. Prvé CD je zamerané na Podpoľanie. Na albume sa podielali renomovaní umel
30.11.2018 - Príbehy Jazzu- Ako vznikal jazz vol. 2 , Jedná sa o autorský projekt Martina Uhereka, ktorý už od svojho vzniku v roku 2013 prostredníctvom hudby kombinovanej s hovoreným slovom približuje jazz a jeho krásy širokej verejnosti.
22.10.2018 - 220V - V protismere, Nové CD art rockovej kapely už v predaji!